Prin natura rolului meu și a pozițiilor pe care le ocup sunt în foarte strânsă legatură atât cu comunitățile de antreprenori, cât și cu cele de contabili.
Prăpastia dintre aceștia se adâncește și cel mai dureros e că ambele părți au dreptatea lor. Este un cerc vicios pe care, în primul rând, și unii și altii trebuie să-l conștientizăm.
Contabilii
Contabilii primesc prea târziu actele de la clienți și, cum avem și enorm de multă birocrație, nu au suficient timp cât să întocmească și toate declarațiile și să fie și un bun sfătuitor pentru client. Fizic nu au timp.
Contabilii primesc prea târziu actele de la clienți și, cum avem și enorm de multă birocrație, pe când ar putea oferi informații valoroase clientului, deja vor fi trecut zeci de zile și informația probabil nu mai este de actualitate.
Contabilii, trăind în aceasta paradigmă, devin „mașini de scris acte” și în timp se uzează moral, nu mai au răbdare, nu mai au timp să crească profesional, ba din contră, uită și depind de programul pe care-l folsesc. Fizic nu au cum. Trăiesc o viață în șah permanent, iar la sfârșitul zilei aprecierea și remunerația pe care le primesc sunt și ele prea mici pentru efortul depus. E trist tare când te gândești că prin mâna lor trece 50%-60% din economia României.
Oamenii aceștia, majoritaeta extrem de muncitori, sunt victime ale unei stări de fapt. Unii se luptă să iasă, alții sunt paralizați și așteaptă ca lumea să se plieze pe nevoile lor.
Antreprenorii
Antreprenorii simt că primesc prea puțină consiliere și implicare în business de la contabilii lor motiv pentru care nu îi respectă suficient.
Pentru că antreprenorii nu-și respectă suficient contabilii le duc actele cu întârziere.
Pentru că antreprenorii nu-și respectă suficient contabilii percep acest serviciu doar ca pe un cost, nu ca pe o invesiție și atunci, evident, vor să scadă acest cost.
Spre exemplu, când am introdus în Smart Bill notificări legat de atingerea plafonului de TVA și depășirea lui, am primit sute de mulțumiri de la clienți. Acest tip de informație este una dintre cele mai evidente și totuși cruciale pe care un contabil i le poate oferi clientului. Și totuși mulți se pare că nu fac asta. Sau comunicarea dintre părți e defectuoasă sau inexisentă.
Pariul nostru de 1 milion de euro.
Prin 2015 piața softurilor financiar-contabile adresate IMM-urilor era de vreo 11 milioane de euro. Cum ar fi fost să fi mers să pitch-uim o investiție de 1 milion când întreaga piață era doar de 11 ori mai mare? Ar fi fost de râs. Sau de plâns.
Pariul nostru la care au contribuit și 2 fonduri a fost acesta: contabilitatea trebuie adusă în online din offline, paradigma introdusului manual de date în computere la client, la firmă, la furnizor, în bancă, la curieri, la firmele lor de contabilitate, din nou și din nou și din nou, aceleași date, trebuie să apună. Contabilitatea trebuie să însemne în primul rând valoare și nu acte.
La acest moment Smart Bill devine primul ecosistem din România, în care informația introdusă la un capăt poate ajunge până pe balanța contabilă fără să mai fie introdusă manual undeva. Ecosistem înseamnă că „insulele” client, furinizor, contabil client, contabil furnizor, curier, bancă, marketplace etc pot fi interconectate.
În această nouă paradigmă contabilul are acces în timp real la o bună parte dintre actele clientului, iar în curând, din timpul câștigat cu a nu mai băga atâtea date de mână, va putea să fie și un consilier de business pentru acesta. Până la urmă valoarea stă în know-how nu în viteza de tastare, în creier nu în degete.
Schimbarea aduce întotdeauna incertitudine. Unii încercă să ia ce e mai bun din ce vine și să se adapteze la nou, alții se vor plânge așteptând ca noul să se adapteze la ei invocând aptitudinile lor de operare, aptitudini cu care abia izbutesc în prezent.
Mă găsești și pe Facebook: