Am fost observator independent, mobil, în Teleorman la alegerile din 26 mai. Am vizitat 12-13 secții și mi-a placut foarte tare. Și m-am simțit bine eu cu mine, făcând asta. Și cred că ajută foarte tare, motiv pentru care și scriu acest articol, să te inspir și pe tine să o faci.
Cum se poate trișa, ce se poate întâmpla greșit.
Pe scurt: multe.
Înainte, câteva lucruri de știut despre set-up-ul procesului de vot:
- O comisie se ocupă de tot ce înseamnă procesul de vot dintr-o secție. Comisia e compusă din Președine, Vicepreședinte, operatorul tabletei și reprezentanți ai partidelor.
- În secție au voie să stea doar membri comisiei și observatorii acreditați (și, după caz, in secțiile prea mici să acomodeze în comisie membri pentru toate partidele, delegații paridelor care nu au membru în comisie – un fel de observator)
- La numărarea voturilor doar cei mai sus menționați au voie să rămână în secție, nici măcar organele de ordine nu au voie. Aceștia stau în afara secției.
- Observatorii nu au voie să atingă nimic, niciodată, nici dacă li se cere, exceptând momentul când votează.
- Observatorii au voie să se adreseze doar Președintelui. Și reciproc. Teoretic.
- Observatorii mobili sunt în echipe de 2, de obicei unul cu experiență și unul care observă pentru prima dată.
Bun, revenind la cum se poate influența/modifica rezultatul:
- Cineva influent (primarul #doooh) stă prin jurul secției și fie zice ceva, fie intimidează prin prezență. E legal să stea, e ilegal să facă campanie, dar e greu de prins și dovedit. În secție nu are voie să stea nimeni, orcât de important e (deci da, e cool să fii observator și numai pentru asta 😀 )
- În cazul acestor alegeri, întrebarea pusă greșit: doriți să votați și la referendum sau doar la europarlamentare? Sau mai rău: votați la europarlamentare sau la referendum? Aici am făcut cele mai multe observații. Președintele imediat a îndrumat operatorul să schimbe întrebarea. Îi bănuiesc în primul rând de lipsă de pregătire, dar și de lipsă de interes și de rea credință pe unii.
- Cei din comisie, deși de la partide adverse, sunt din aceeași localitate și, mai ales în mediul rural, se cam cunosc între ei, de aceea atmosfera e destul de „treacă-meargă”, iar dacă un partid e dominant, reprezentantul (a se citi la plural, căci mari șanse ca și Președintele și vicele să fie din acel partid) se cam poate impune. Mai ales cu primarul care dă târcoale.
- Tot din motiv de treacă-meargă, când vine cineva să voteze i se poate adresa „subtil” un indiciu. Nu vă imaginați câtă neputință și ignoranță am văzut la oamenii de prin sate. Parcă așteptau să fie îndrumați.
- Ștampilat voturi. Aici pot fi diverse scenarii: anulat voturi de la partidele adverse, votat în avans, votat la număratoare. De când cu tableta e mult mai greu, dar tot se poate.
- Urna mobilă. Tot procesul acesta mi se pare încărcat de incertitudine. Observatorii pot merge și cu urna mobilă, dar pare să nu prea merite costul de timp.
- La numărare. #unațiepatrumie
- Generalizând pe scurt: dacă membri comisiei se pun de acord se pot face multe.
- Plus greșeli/”greșeli”: intră 2 în cabină, e soția, nu vede, nu știe să scrie, n-am știut, ies cu buletinele neîndoite și se vede ce au votat, cei din comisie pun mâna pe buletinele de vot etc.
De ce prezența observatorilor are un impact puternic.
Pe scurt: pentru că o posibilă pierdere e mult prea mare raportat la câștig. Niște voturi pentru partid, în care, mai mult ca sigur, nu ești miezu’, pălesc în comparație cu riscul unui dosar penal.
- Simpla prezență are impactul cel mai mare. Imaginează-ți că vine unul de la București, în sacou, cămașă, ecuson, la tine în sat și stă cu ochii pe tine. Îl percepi ca pe o autoritate care te supraveghează. #itsenough #anditsverycool
Cu atât mai mult cu cât, majoritatea, nu pot concepe că tu ești voluntar de capul tău, ei presupun că sigur e cineva în spate care te trimite. - Fiind acolo într-un spațiu mic poți observa ușor lucruri și ei știu că tu trimiți raportări și nimeni nu vrea probleme, așa că țin cont de observațiile tale.
- Tot procesul e destul de complex, nimeni nu e expert în asta, așa că au și ei îndoieli, poți citi și tu în manual și să ajuți. Spre exemplu la secția unde am stat la numărătoare, Președintele nu știa că trebuie la final să lipească o copie a procesului verbal, la vedere undeva. I-am spus, i-am arătat în manual, s-a conformat.
- Reprezentanții partidelor noi erau din afara localității, singuri printre ceilalți, iar în momentul când am venit se vedea că le crește sufletul și curajul.
Vă las cu screenshot-uri din discuția cu reprezentantul unui partid de opoziție (atenție: sunt temeri/păreri, nu neapărat relatare de fapte):
Bonus, ce mi-a trimis un prieten care nu avea treaba cu politica și protestele:
În concluzie: dacă ești dintre cei cu simțul dreptății și ai o satisfacție când simți că se evită o nedreptate, atunci sigur este pentru tine rolul de observator, iar de ajutat sper că te-am convins că ajută!
Mulțumesc pe această cale celor de la Funky Citizens care s-au ocupat de acreditarea mea și îi felicit pentru proiectul https://fiecarevot.ro și pentru tot efortul lor, care e foarte mare!
Share să afle și alții!
Subscribe în josul paginii ca să ne mai „auzim”.
Mă găsești și pe Facebook:
Președinții și vicepreședinții de besv ce educație aveau? În funcție de educația lor observai diverse moduri de a se comporta in secția de votare. Cred ca in legea de admitere a lor în corpul de specialiști electorali trebuie îmbunătățită. Am fost observator mobil in Bacău.
Eu m-am înscris în Corpul Experților Electorali și am fost locțiitor de președinte. Nu mai ai mobilitatea pe care o are un observator, dar în secția în care ești poți să te asiguri că totul se desfășoară conform legii. Depinde și cum te înțelegi cu președintele sectiei. Desemnarea se face in funcție de adresa de domiciliu, astfel că la sate în rural ar trebui să ai flotant pentru a putea ajunge acolo.
Mulțumesc pentru informațiile valoroase!