Pe scurt: pentru că fiecare afacere are particularitățile ei. De loc, de timp, de echipă, de piață, de șansă etc. Nu e ca la școală unde materiile sunt aceleași pentru toți.
Acum vreo 12 ani, când am început noi cu Smart Bill, încă erau puține resurse din care să înveți business, puține evenimente, puține ocazii de networking.
Acum e mult zgomot. Enorm de mult. Acum greul e să alegi informația relevantă dintr-o mare de nimicuri, să asculți ce ai nevoie să afli și nu doar ce-ți convine să afli.
De ce e greu să înveți business:
1. Din experiența mea, problemele antreprenorilor sunt destul de general-valabile. Din păcate nu și rezolvările la aceste probleme. Pe acelea va trebui să le descoperi tu. Mă refer la soluții concrete, nu la generalități-banalități: ai nevoie să te promovezi pe Facebook. #wowcaptainobvious
2. 90% dintre afaceri rămân mici sau dispar (am să repet treaba asta ca pe o mantră, până nu va mai fi valabilă), deci cei care au ajuns în punctul în care să poată da sfaturi relevante sunt puțini, nu au timp și, unii, nici înclinația sau dorința să facă asta. #ghinion
3. Aceia care pretind că te duc la succes fără sa fie cu tine acolo, în firmă, suficient de mult timp, îți vând generalități. Nu spun că nu sunt adevărate, căci apa e, într-adevăr, udă. Din păcate unii antreprenori sunt la un nivel atât de jos încât descoperă cu fascinație acest lucru. Șarlatanismul stă în promisiunea exagerată a unui succes spoit în clișee motivaționale și creșteri fabuloase. De la oamenii aceștia învață un lucru: să vinzi. E esențial acest skill. Probabil cel mai important dintre toate!
4. Mbun, dar sunt unii care vin acolo la tine în firmă, consultanții de business. Business, în general, adică știe bine din toate, nu e „doar” un specialist în marketing sau finanțe. Cu ei e altă bubă!
Fac o paranteză să explic o problemă pe care o au consultanții.
Unul dintre elementele ce definesc un business este scalabilitatea. Ce fel de „animal” e și cum crește el. Din acest punct de vedere cel mai nefericit model este man-hour, în care se vinde timp, iar, dintre afacerile man-hour, cel mai nefericit e cel în care ești one-man-show și nici nu prea ai cum să înveți meseria pe altcineva, căci dacă ar ști ca și tine, de ce ar mai lucra pentru tine? Practic consultanța are cel mai nefericit model de business. Și atunci întrebarea firească e: de ce ar alege cineva, care chiar știe business cât să te crească pe tine, un asemenea model? Simplu: pentru că nu știe așa bine.
5. Înca mai avem ceva presă de business. Scaneaz-o! E musai să știi ce se întâmplă în jur. Jurnaliștii scriu noutăți, scriu despre alții, îți prezintă trenduri, dar nu te aștepta să înveți business din presă.
6. Cărțile bune, precum și evenimentele și workshop-urile bune trebuie consumate însă au și acestea limitarile lor. Pentru că viața bate filmul, de aceea.
Deci suntem cam singuri pe acest drum?
Dacă ai asociați mai puteți plânge împreună. Pe bicicletă sau în Mercedes. Dacă ești singur, oh boy!
Și totuși, ce să facem?
În primul rând să înțelegem Ce putem obține în acest demers, de a învăța și apoi de la Cine.
La început ești #birdboxchallenge prin antreprenoriat. Ce poți obține sunt instrumente gen lanternă, busolă, învățat să te ghidezi după stele, să faci foc din lemne și să te hrănești cu viermi și scorpioni ca Bear Grylls. Instrumentele acestea pot face diferența între supraviețuire în business și o altă poveste în care nu merge nimic în România.
Și atât! Drumul, care va fi o orbecăială îndelungată în care o să cazi, o să te julești, o să te căiești și chiar o să te rănești, este însă al tău și numai al tău de parcurs. #feelsospecialrightnow
De la Cine să-ți iei instrumente:
- Profesorul ideal ar fi concurentul tău cel mai de succes și care a pornit cam de la același nivel cu tine #captainobviousinmissionimpossible
- Oameni cu experiență relevantă (bani nu înseamnă neaparat experiență relevantă și nici succesul în afaceri „shady”). Ca să-i recunoști, în general oamenii ăștia sunt la locul lor, cu bun simț, fără clișee, fără luciu și zeamă de stele și au un istoric despre care poți afla ușor. Da, sunt puțini și greu de prins. #doarnucredeaicaeusor
- Specialiști din diverse domenii care fac bine un lucru, concret, la care vrei să devii și tu bun(icel). Gen Google AdWords.
- Evenimente relevante cu speakeri relevanți #daăstaecuvântulcheie. În 2010 am fost la o mare conferință a unei mari firme de evenimente cu mari speakeri din mari companii. Știi ce am învățat de la directori de telco și de la marketeri din companii de energie? Că nu am nimic de învățat de acolo. #nuerarelevant #lecțieînvățatăpebanibuni
- Cărți și articole #aighicitrelevante. Poate e tare gymul tău din Berceni, dar dai peste The Innovator’s Dilema și începi să visezi că „porcul” tău pote zbura și te frustrezi maxim că nu reușești. #zboarăporculezboară. Românești sunt puține cărți despre antreorenoriat. Recomand „Antreprenoriat” , cartea lui Marius Ghenea si tocmai a aparut „Eșecuri de succes” a lui Vlad Mocanu, care e o colecție de 70 de povești despre eșec.
De cine să fugi:
- De cine vinde glamour & success
- De oricine vorbește din cărți și doar din cărți #spuneicasituștiisăcitești
- De evenimente de duzină cu speakeri-sponsori și unde participanții speră doar să vândă și ei ceva. Baiu-i că la adunarea virginilor nimeni nu face sex. #ghiniontotal
- Cam de toți motivaționalii #blablabla
- De oricine îți dă lecții, dar nu are rezultate. De care rezultate? #relevanteee. Am înțeles, ai fost director la Vodrenkom, ia și vinde pixul ăsta, te rog!
Pune și tu o luminiță pe cer dând instrumentul acesta mai departe #adicăsharingiscaring
Subscribe în subsolul paginii ca să ne mai „auzim” 🙂
Mă găsești și pe Facebook:
Total de acord! Foarte bine scris!
Mă bucur și mulțumesc!
Profesorul ideal ar fi concurentul tău cel mai de succes și care a pornit cam de la același nivel cu tine #captainobviousinmissionimpossible
Si totusi nu conteaza si perioada in care altii au reusit? Cu siguranta erau alte timpuri dupa ’90 fata de cele din 2019.
EXCELENT… În sfârșit CINEVA a pus punctul pe „i”… Bravo ??????
Mulțumesc!
Corect…pana la recomandarea cu Marius Ghenea. Ca tot spuneai de „iluștrii…nerelevanti”. Nu prea e de învățat de la domnul Ghenea…
Pentru restul – felicitări. Din păcate – sălile la nu știu ce mare șpikãr vor rămâne tot pline…
Să știi ca Marius e unul dintre antreprenorii de la care am învățat cel mai mult. Acum suntem oarecum colegi și pot spune că e brilliant din multe puncte de vedere. Are experiență multă și în business-uri diverse, știe lucrurile attât dpdvd al antreprenorului câtt și al investitorului. Când e un domeniu unde nu are experiență nicidecum nu ține să aibă o părere. În plus e și un bun pedagog. Sunt foarte curios, Concret ce experiențe neplăcute ai avut.Mulțumesc!
Exceptional!
Mulțumesc! Sper că lumea a citit și prins înregul articol și nu doar bucățica despre motivaționali.
Bun post domnle!
Mulțumesc!
#advertorial
?
Mulțumesc pentru acest articol. Am fost și eu la un eveniment al antreprenoarelor de succes, rețea internațională, bla bla bla.
Mă uitam in jurul meu și nu pricepeam de ce sunt cazute pe spate.
Eu mă simțeam ca la o prezentare MLM, înconjurata de zombi spălate pe creier.
Cel puțin organizatoarea evenimentului era și ea antreprenor, dar nu știm ce anume concret.
Mă bucur dacă a fost de folos! Genul acesta de oameni creează mindset-uri greșite și numai de asta nu avem nevoie.
Foarte frumos explicat cum cei care stiu antreprenoriat fac antreprenoriat, iar cei care nu stiu (din practica) ii invata pe altii cum trebuie facut.
Intr-adevar, un articol excelent. Pana la urma reteta succesului poate fi rezumata la doua lucruri: viziune si perseverenta. Ambele insa, nu sunt caracteristici general valabile cum spun unii in carti, ci au relevanta intr-un context in care iti desfasori activitatea, caci diavolul e in detalii.
Viziunea intr-un domeniu gen fransiza nu e tot aia cu viziunea intr-un high tech. Sa lansezi un magazin online unde deja sunt sute, mii, nu e totuna cu a lansa un produs inovator in IT. Un magazin online poti sa il pornesti cu niste limitari pe care le rezolvi pe parcurs, un produs revolutionar trebuie sa fie foarte bine pus la punct, cand il scoti pe piata cu probleme, vin altii cu mai multi bani, isi fura ideea, vin cu ceva mai bine facut si iti iau fata. Windows nu a fost nici cel mai revolutionar si nici primul sistem de operare de genul asta, erau proiecte care trenau pe la alte companii, dar el a fost cel mai bine facut.
Perseverenta poate fi ceva gen brute force, incerci tot felul de lucruri pana reusesti ceva, ca nu ai problema cu banii, fie ai strans, iti dau parintii, ai obtinut finantare, sau din contra muncesti sa iti lansezi startupul avand un job si rate la banca.